zaterdag 7 januari 2012

Uit talloos veel miljoenen (Knipoog 1)

Geregeld kom ik in kranten en tijdschriften zinnen tegen die verwijzen naar boektitels of naar citaten. Zo kwam ik al decennia geleden in het blad Fruitteelt de rubriek ´Droom en daad´ tegen, waarvan de titel natuurlijk verwijst naar het gedicht ´Huwelijk´ van Willem Elsschot: 
Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.
En hoeveel krantenkoppen heb ik al gezien die beginnen met 'Het verdriet van...', waarbij overduidelijk geknipoogd wordt naar de titel van de bekendste roman van Hugo Claus.

Al vaker heb ik bedacht dat ik dat soort knipoogjes naar de literatuur eens zou moeten noteren, maar het kwam er nooit van. Dus laat ik dat nu maar eens wel gaan doen. Wellicht kom ik er dan ook achter dat er helemaal niet zoveel naar de literatuur geknipoogd wordt. 

Meestal laat ik het economiekatern van de kranten liggen, maar vandaag bladerde ik bij de Volkskrant die pagina's toevallig wel door en stuitte op deze kop: 'Het aanhoudend jagen op talloos veel biljoenen'.  Knipoog naar Uit talloos veel miljoenen van Willem Frederik Hermans

Indertijd nieuw gekocht en ook gelezen. Aardige roman. Soort vervolg op Onder professoren. Dat staat op mijn lijstje 'ooit nog eens lezen' en als het daarvan komt, laat ik het weten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten