zaterdag 31 maart 2012

Stadsdichter (9) - Kandidaten

Na de oproep in Edese Post vroegen veertien dichters informatie op. Dat waren er eigenlijk te veel. Na de voorronde (waar niet iedereen aan meedeed), bleven er acht dichters over. Laten we die eens wat nader bekijken.

Peter Vermaat. Vermaat is een productief dichter en blogger. Gedichten van hem vind je bijvoorbeeld hier en dit is een van zijn blogs. Met tien gedichten was hij een van de drie genomineerden bij de schrijfwedstrijd Aan het woord! in Apeldoorn. Indruk: serieuze kandidaat.
De echte Peter J.R. Vermaat
(aanvankelijk verwarde ik hem met iemand die dezelfde naam draagt)

Kila & Babsie. Behoeven waarschijnlijk weinig introductie. Ze presenteerden zich al nadrukkelijk, bijvoorbeeld hier. Twee jonge vrouwen, die leuke en ook wel goede gedichten geschreven hebben. Zullen als duo sowieso opvallen. Door media-aandacht en optreden bij Dante en Het paard van Troje zijn ze bij veel mensen bekend. Indruk: kanshebbers.




Harry Oonk. Schrijft gedichten die hij zelf gedichtjes noemt op een website waarop de gedichten vooral opvallen door het kleurgebruik. De man blijkt behoorlijk productief, de gedichten stellen niet veel voor. Indruk: gaat het niet redden.



Larissa Verhoeff. Trad op bij cultureel café Dante en was te gast bij Moraalridders met haar boek Vette pech. Ze is met een aardig gedicht vertegenwoordigd in een gedichtenbundel van Natuurmonumenten. Indruk: kanshebber.



Pineaux Franke. Heeft een bundel gepubliceerd. De gedichten die ik van hem op het wereldwijde web vond, waren niet denderend. Indruk: geen kans.



Arjan Keene. Heeft een weblog waarop ook het gedicht te vinden is waarmee hij door de voorronde is gekomen. In 2009 behoorde hij bij de Turing Prijs tot de beste honderd inzenders. Geeft blijk van gevoel voor vorm, vaak een lichte toon. Indruk: serieuze kandidaat.



Dirk Blokland. Was genomineerd voor de publieksprijs 2008 van GSK gemeente Rheden, wat dat dan ook mag zijn. Ik vond een gedicht van hem op de site van de Gelderlander. Het gedicht ronkte nogal. Indruk: je weet maar nooit, maar de kans lijkt me niet groot.

Een foto kon ik zo gauw niet vinden.

Jan Durk Tuinier. Heeft een bundel gepubliceerd met gedichten die bij het stadsdichterschap zouden passen. En hier trof ik een gedicht aan dat heel aardig is. Indruk: heeft een kans.



Samengevat: twee kandidaten (Oonk en Pineaux) acht ik kansloos. Hun gedichten hebben, voorzover ik dat nu kan beoordelen niet genoeg kwaliteit. Blokland lijkt me iets beter dan de eerstgenoemde twee, maar wellicht niet goed genoeg. Tussen de andere vijf kan het een interessante strijd worden.

3 opmerkingen:

  1. Geachte hr. Bunt, dank voor dit overzicht. Ik zocht een email adres, maar kon dat zo gauw niet vinden, dus reageer ik maar even hier. Geeft me in ieder geval de gelegenheid om te zeggen dat ik uw stukken zeer waardeer en graag lees.

    Wat betreft Peter Vermaat is de sitemelding en foto niet correct. Dat zal Peter J.R. Vermaat zijn (http://peterjrvermaat.blogspot.com).

    Overigens: dank voor de aardige woorden aan mijn adres ;-)
    Met vriendelijke groet, Arjan Keene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De nominatie bij "AAn het woord" klopt wel. Hoewel Peter Vermaat en ik volledige naamgenoten zijn, zijn we ook genealogisch gezien absoluut geen familie trouwens (zie http://vermaatisdenaam.blogspot.com/2010/09/open-source-genealogie-in-optma-forma.html).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank, Arjan en Peter, en excuses. De gegevens zijn aangepast. Het mailadres is intussen vindbaar.

    BeantwoordenVerwijderen