vrijdag 7 december 2012

De beste beeldromans van 2012



Lijstjes zijn heerlijk en deze tijd is lijstjestijd. Ik zal in de komende week een paar van die lijstjes opstellen. Ik begin met de strips. Nou ja, de dikke strips, de graphic novels, de beeldromans en beeldbiografieën. Op dat gebied was het een rijk jaar, met opvallend veel oorspronkelijk Nederlandstalig werk.

1. Habibi (Craig Thompson)
2. Binnenskamers (Tim Enthoven)
3. Blast 2 (Manu Larcenet)
4. Toen David zijn stem verloor (Judith Vanistendael)
5. Metamaus (Art Spiegelman)
6. Rhythm (Peter Pontiac)
7. Geestenburg (Doug ten Napel)
8. Vincent (Barbara Stok)
9. Scherpschutters (Michiel van de Pol)
10 Bijna compleet (Joost Swarte)

Als je wilt weten wat ik erover schreef: de links zitten onder de nummers.

Dit is een lijstje met alleen maar werken uit het afgelopen jaar. Voor het gemak laat ik het jaar lopen van 1 december 2011 tot 1 december 2012. Natuurlijk is er van alles op af te dingen. Had Joost Swarte bijvoorbeeld niet hoger moeten staan? Misschien wel, maar ik heb me ook laten leiden door een volstrekt subjectief criterium: welk van de boeken staat mij nog het best bij?

Ik las dit jaar ook nog Ode aan Kirihito van Osamu Tezuka. Schitterend, maar al wat ouder. De korf van Charles Burns heb ik niet opgenomen, omdat het afzonderlijke deel nog te veel losse draadjes heeft, die straks, als het hele boek compleet is, wel afgehecht zullen worden. Drie boeken die ik in ieder geval nog even genoemd wil hebben: Afspraak in Nieuwpoort (Ivan Adriaenssens), Ze heten allemaal Mohammed (Jérôme Ruillier) en Filmfanfare (diverse auteurs)



Achteraf:
De volgende ochtend, net na het ontbijt en het tandenpoetsen, kwam ik erachter dat ik -stomstomstom- een belangrijk boek vergeten was op te nemen. Daarover lees je hier.

2 opmerkingen:

  1. Graag raad ik je nog eentje aan: Jeruzalem van Guy Delisle. Van een journalist in conflictgebied. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel, Chris. Ik weet dat het boek er is, maar ik heb het niet gezien. Ik heb wel Isra"el in zestig dagen (als ik uit mijn hoofd juist citeer) gelezen. Was ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen