dinsdag 26 november 2013

Football Connection en Wags (IR$-team)


















Je kunt niet alles lezen, ook op stripgebied niet. De afgelopen jaren had ik mijn aandacht vooral bij de beeldromans en hapsnapte ik wat andere strips. Dat er twee series waren over een IRS-team was mij dan ook ontgaan. I.R.S. is de afkorting van International Revenue Service, een soort fiscale opsporingsdienst.


De 'derde stroming' richt zich op het voetbal: omkoping, bedreiging, matchfixing. Een prima 'speelveld' natuurlijk, omdat er in de voetbalwereld veel geld omgaat. De eerste twee delen van de serie zijn intussen verschenen: Football Connection en Wags. Die laatste titel duidt op Women And Girls, de voetbalvrouwen dus.

Voor beide stripboeken is het scenario geschreven door Stephen Desberg. Die zou je (behalve van de eerdere IR$-series) kunnen kennen van Guus Slim of Baard en Kale. In deze serie laat hij een voorkeur zien voor perspectiefwisselingen. Dat is ook wel handig, omdat je op die manier zowel een blik krijgt in wat de daders als de speurders beweegt.

Football Connection is getekend door Marc Bourgne, Wags door Daniel Koller. Bourgne kennen we misschien nog van enkele Roodbaardverhalen. De stijl van beide tekenaars vertoont verwantschap, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Bourgne, die scherper tekent: meer detaillering en tegelijkertijd minder arcerinkjes, wat zijn tekeningen een zekere helderheid geeft. Over Koller is best veel positiefs te zeggen. Zo kan ook hij bewegingen natuurlijk weergeven. Wel laat hij soms de pupillen weg als hij ogen tekent, wat het effect heeft dat de ogen van glas lijken.

IR$-team is een serie voor mensen die van spanning houden. Geweld wordt niet geschuwd en af en toe is er een stukje voetbal te zien. Meer dan 'aardig' kon ik de albums niet vinden, maar wellicht behoor ik niet tot de doelgroep. Het zal een aantal albums duren en dan zal er ongetwijfeld iets opgelost zijn. Er zullen slachtoffers vallen, misschien wel aan beide kanten. Ach, je hoeft je niet te vervelen bij zo'n serie, maar ik zal niet naar de stripboekenzaak rennen als er een nieuw deel uitkomt.



Hetzelfde plaatje, getekend door Marc Bourgne (links) en Daniel Koller (rechts)

Uit: Football Connection (Desberg / Bourgne)

Uit: Wags (Desberg / Koller
Serie: IR$ Team
deel 1: Football Connection
Scenario: Desberg, tekeningen: Bourgne
deel 2: Wags
Scenario: Desberg, tekeningen: Koller
Uitgever: Le Lombard
softcover, € 7,50 per deel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten