dinsdag 1 april 2014

1 april



Voor mijn gevoel speelt in het dagelijks leven 1 april nauwelijks meer een rol. De media proberen nog wel eens een nepbericht te plaatsen of uit te zenden. Zo was er dit jaar het bericht dat een raadslid van de Partij voor de Dieren bezwaar maakte tegen de naam van een mederaadslid: Hennevanger. Deze had begrip voor de ergernis, maar snapte niet dat zijn collega Visser met zijn achternaam wegkwam. Zie hier.

Toen ik nog op de lagere school zat, probeerden alle leerlingen elkaar de hele dag door te foppen. Dat stelde niet veel voor, achteraf bezien. Je kreeg verschillende keren per dag te horen dat je veter los zat, herinner ik me. Verder is me alleen bijgebleven dat we ermee bezig waren. Ook thuis trouwens, waar zowel onze ouders ons als wij hen voor de gek probeerden te houden.

Lévi Weemoedt memoreert in een van zijn gedichten ook een 1-aprilgrap:
Een hele goeie
Ik droomde wel zo'n treurige paskwil:
je zei: 'Ik hou zo van je. 1 april.'
In sommige delen van België wordt de eerste april 'verzenderkensdag' genoemd: je stuurt iemand voor niks ergens heen. Dat herinner ik me nog wel uit mijn jeugd. Volwassenen hielden kinderen graag voor de gek. In de kersentijd was er altijd wel een kersenplukker die tegen een kind zei dat de kersen dit jaar zo vast aan de boom zaten. Wilde het kind niet even de kersenschaar gaan halen?

Als een kind met zo'n vraag bij bijvoorbeeld zijn vader kwam, stuurde die hem weer door naar de buurman, aan wie de kersenschaar net uitgeleend was. Het was een sport om te kijken hoe lang het kind in de kersenschaar bleef geloven. Kinderen werden ook weggestuurd om het plintenladdertje of 'de aardbeienleer' te halen

Jongste bedienden waren ook nogal eens het slachtoffer. Iemand die pas in een garage werkte, moest erop uit om bougievonkjes te halen. Hij had door dat het een grap was, bleef een halve dag weg en kwam daarna terug met de mededeling dat ze overal op waren.

Op de lagere school hadden we de leesboekjes over Jaap en Gerdientje, van Anne de Vries. Daarin komt voor dat iemand de dichte gaatjespan moet halen. Als ik het mij goed herinner, pakt hij een vergiet waarvan hij de gaatjes dichtstopt.

Tijdens mijn middelbare-schooltijd was er natuurkundeleraar die een leerling wegstuurde om een flesje Egyptische duisternis te halen en later kwam het voor dat een docent een leerling bij de conciërge een doosje losse pixels liet halen, omdat het beeld op het scherm zo slecht was.

In de loop der jaren zijn er heel wat 1-aprilgrappen geweest en vandaag zullen die in de kranten wel gememoreerd worden. In 1960 meldde het journaal dat de toren van Pisa was omgevallen. In Ede stond op 1 april in alle vroegte een groepje treinspotters die de proef met de hogesnelheidstrein (op het gewone spoor) wel wilden meemaken. Voor degenen die nog weten wat een walkman is: die dreigde ooit op 1 april verboden te worden in treinen.

Mocht je er vandaag toch in trappen: neem dan bij je reactie een voorbeeld aan juffrouw Jannie. Nou ja, misschien ook niet.




Bron foto: zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten