donderdag 9 februari 2012

Aan boord van de Morgenster




Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van de schrijver Pierre Mac Orlan. Hij schreef onder andere A Bord de l'Etoile Matutine en ook dat boek was mij geheel onbekend. Maar nu is het in een vrije bewerking verstript door Riff Reb's, die er een mooie piratenstrip van gemaakt heeft: Aan boord van de Morgenster.

In deze strip kijkt een oude piraat terug op zijn leven, waarin hij als jongetje, vluchtend voor de wet, aan boord van Morgenster gekomen is. Intussen heeft hij er een heel leven op zitten.

De wandaden van mij en mijn metgezellen, vrijbuiters van de zee, vertrouw ik toe aan dit boek. Dan moet ik niet langer de duivel in mijn oor horen fluisteren: "Vertel de mensen toch over de inname van Maracaibo, over de schoonheid van de lsetjes uit Savannah la Mar, en over hoe jij, als kleine Bretoen van veertien jaar, het blinkende Caribische zonlicht mocht aanschouwen.

Er zit natuurlijk wel wat weemoed in de herinneringen, maar het is bepaald geen heldenverhaal geworden. De heroïek van de jongensboeken ontbreekt geheel. Het zeeroversleven blijkt voor een groot deel te bestaan uit mislukkingen, saaie tijden, zaken waarvoor je je moet schamen.

Riff Reb's heeft een soepele hand van tekenen. Hij tekent en schildert met inkt, waarbij hij met veel schaduwpartijen werkt. Hij gebruikt meestal slechts een enkele steunkleur, die wisselt per hoofdstuk en ook als er binnen het verhaal teruggegrepen wordt op herinneringen van een personage; dan zijn tekeningen in grijzen.

Achter in het boek zijn schetsen opgenomen die nog weer eens laten zien hoe goed de tekentechniek van Riff Reb's is. Lekker boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten