maandag 23 april 2012

Stadsdichter (17) - Gedicht Arjan Keene

Je hebt al kunnen lezen met welke gedichten Peter Vermaat en Kila & Babsie meedongen naar de functie van stadsdichter. Maar de winnaar, Arjan Keene, had natuurlijk ook gedichten bij zich. Een ervan was het onderstaande.


De heideweek


De heide bloeit. De bronzen heide gonst en gloeit.
Een violette zee beweegt alsof het roeit.
Calluna, erica. Het ruist en wuift en groeit.
Een tweede lente. Beestjes zoemen, liefde broeit.
           
De herten springen bronstig loeiend in het rond,
een damhert schaakt een reetje met een mooie kont.
Een groepje zwijnen snuffelt truffels uit de grond,
een haas kust vrolijk een konijntje op de mond.

Ik kijk bedroefd naar deze vrije vleierij.
In 't dorp is men aan 't hossen, uitgedost en blij.
Waarom zij wel, en treur ik eenzaam op de hei?
Prinses en koningin, ze kijken niet naar mij.

Ik kauw op heideplantjes, als anti-depressiva.
Calluna brak mijn hart. Of was het Erica?

Arjan Keene

Arjan Keene met verkiezingspet



Geen opmerkingen:

Een reactie posten