dinsdag 15 mei 2012

De man die in zijn eentje de Olympische Spelen organiseerde



Onthoudbare titels zijn meestal niet zo lang. Maar Erik Jan Harmens heeft een lange titel bedacht, die je toch niet meer vergeet: De man die in zijn eentje de Olympische Spelen organiseerde. Een titel die klassiek kan worden.

Misschien is die titel meteen het beste van het boek. Het is onderhoudend geschreven en bij vlagen is het zelfs grappig, maar daar blijft het ook een beetje bij. De hoofdpersoon, Ron van Dijk, moet de Olympische Spelen organiseren, of denkt op zijn minst dat hij dat moet doen. Veel praktische problemen natuurlijk en een tijdschema dat van geen kanten klopt.

Dat zou tragisch kunnen zijn, maar nergens leefde ik met Van Dijk mee, nergens gunt de schrijver het mij om wat dichter op de huid van Van Dijk te komen. De problemen van Van Dijk interesseerden me eigenlijk nauwelijks, hoe menselijk hij ook is. Misschien had er daarvoor iets meer realisme in het boek gemoeten of had er iets meer moeite gedaan moeten worden om mij mee te laten gaan in de fictie.

Ach, het boek is nog wel amusant, maar meer ook niet. Ik heb nooit met sterretjes gewerkt, maar van de vijf sterren zou het boek er krap twee gehaald hebben. Als ik mild ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten