woensdag 23 mei 2012

Geen gewoon Indisch meisje (Knipoog 14)




Gisteren stond er in de Volkskrant een groot interview van Greta Riemersma met Yvonne Keuls. De schrijfster ontvangt op 24 mei de Haagse Cultuurprijs.

In het interview vraagt Riemersma zich af of de bekendheid van Keuls niet aan het afnemen is. Ze suggereert dat er misschien alleen bij Jan Rap en zijn maat nog 'een lampje gaat branden'. Vreemd. Volgens mij zijn Het verrotte leven van Floortje Bloem en De moeder van David S. altijd bekender gebleven dan het Rapboek. Sterker nog: Floortje Bloem wordt nog steeds gelezen door middelbare scholieren, weet ik uit mijn nabije omgeving.

Keuls is trouwens allerminst beledigd door de vraag. De schrijfster blijft beminnelijk als altijd.

Boven het artikel plaatste Greta Riemersma de kop 'Indisch meisje', wat een knipoog is naar een andere schrijfster met een Indische achtergrond: Marion Bloem. Ze debuteerde in 1983 met de roman Geen gewoon Indisch meisje. Het boek komt in juni in herdruk uit, lees ik op de site van Bloem.

Indertijd las ik het boek en ik vond het wel mooi, eigenlijk. Wel goed gedaan. Tegelijkertijd werd ik er niet echt door geraakt, herinner ik me. De boeken die erna volgden las ik ook: Lange reizen, korte liefdes vond ik een beroerd boek, Rio  wel aardig, maar met Vaders van betekenis had ze me te pakken. Ik herinner het me als het beste wat ik van Marion Bloem las.

Eerlijk gezegd heb ik van haar latere werk veel niet gelezen, eigenlijk zonder reden. Soms gebeurt dat gewoon. Intussen heb ik wel Vervlochten grenzen uit 2009 gekocht, in de verwachting het in de vakantie te gaan lezen.

Ergens in de begintijd heb ik ook een lezing van Marion Bloem bijgewoond. In Rhenen, als ik het mij goed herinner. Ik zou het op kunnen zoeken in mijn boekenkast, want ik weet dat ik toen een stuk of drie, vier boeken heb laten signeren.

Het is de bedoeling dat dit jaar nog er een roman van Bloem verschijnt: Een meisje van 100. Misschien moest ik dat maar eens gaan lezen. Als het ervan komt.

Hoe dan ook, haar debuut is blijkbaar nog steeds bekend. Ik neem tenminste aan dat veel Volkskrantlezers eraan moesten denken bij de kop 'Indisch meisje'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten