maandag 28 mei 2012

Treinen en popmuziek

Er zijn heel wat liedjes waarin treinen voorkomen en dat is niet zo gek. Met een trein overbrug je een afstand en in zo'n treinliedje kun je dan natuurlijk prima vertellen hoe iemand op weg is naar zijn of haar geliefde of juist bij die geliefde wegrijdt.

Ik beluister nogal eens oude uitzendingen van de Top veertig of andere programma's uit bijvoorbeeld de jaren zeventig. Twee keer kort na elkaar kwam ik het volgende liedje tegen: Railroad song van April showers.


Eigenlijk heeft dit lied helemaal niet zoveel met de trein te maken. Nou ja, in de tekst staat natuurlijk: 'How can life be a drag / When you leave your bag / up against the railroad board.' En de notie dat je alles en iedereen achter je kunt laten en dat zou prima ook met een trein kunnen. Eerlijk gezegd is de tekst verder niet zo heel veel bijzonders.

Heb je de zangeres overigens herkend? Een piepjonge Heddy Lester, 1971.

Misschien is voor mij het ultieme treinlied toch wel 'Last train to Clarksville'. In 1966 gezongen door The Monkees, maar ik leerde het kennen in de versie van Cassandra Wilson.



Hier gaat het om twee treinen zelfs: de geliefde moet de laatste trein nemen, omdat de ik de volgende dag de eerste trein alweer moet hebben: 'and I don't know if I'm ever coming home'. Ze hebben nog maar één nacht samen en 'I must see you again'. De ik zal wachten op het station. 'We'll have time for coffee flavored kisses / and a bit of conversation'. Die ik is aan het bellen, maar het is ook nog eens heel lawaaiig op het station. Een wanhopige situatie. Ik gok dat de geliefde de trein niet genomen heeft...

Nog even de oorspronkelijke versie, van The Monkees. Door het hogere tempo is misschien wel goed de trein te horen, maar het klinkt veel minder tragisch dan bij Cassandra Wilson. Bij de video zijn er ook een paar rare filmpjes doorheen gesneden.


Nog eentje dan: Vashti Bunyan, die in de jaren zestig nog Vashti heette: 'Train song'. De ik zit in de trein 'travelling north, travelling north to find you'. Het is al heel wat mijlen terug dat de ik de geliefde heeft ontmoet. 'Don't even know what I'll find when I get to you'. De ik weet ook niet wat hij of zij moet zeggen. 'Nothing I've learnt in my life on my way to you.' Alleen dat je liefde over is. Maar daar legt de ik zich blijkbaar niet bij neer. In de hele tekst merk je dat de ik gedreven wordt naar de geliefde en hoewel het nog het nog 'many hundred miles' is - 'it won't be long'



Een dag geleden kende ik dit lied nog niet. Het leven heeft elke dag verrassingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten