zaterdag 20 oktober 2012

Twee dichteressen overleden

Inge Lievaart

Dat Inge Lievaart (1917 - 2012) overleden is, las ik al eerder deze week, dat Annie Pansier (1924 - 2012) overleden is, lees ik net. Van Inge Lievaart heb ik een bundeltje in mijn kast staan, dat ik nooit helemaal gelezen heb. Van Annie Pansier de twee bundels die ze geschreven heeft en die ik ook helemaal gelezen heb.

De namen van Pansier en Lievaart heb ik voor het eerst gehoord bij Dirk Zwart, van wie ik indertijd meer namen hoorde van schrijvers uit de christelijke hoek. Meestal kende ik hun werk en zelfs hun namen niet. We zaten toen al niet meer allebei op het internaat waar we elkaar hadden leren kennen en waar we erg gelachen hebben om bijvoorbeeld de gedichten van Klaas van Elsäcker. Uit mijn hoofd geciteerd: 'Als een hert zo moe / wil ik naar vader toe'.

Annie Pansier heb ik ook eens ontmoet, al weet ik niet meer bij welke gelegenheid. Het zal wel een bijeenkomst van de schrijversgroep Schrijvenderwijs zijn geweest, die keer dat Anne Schipper (schrijft die nog wel eens gedicht) daar een toespraak hield. Maar misschien had het ook iets met de kerk te maken. Veel is me er niet van bijgebleven. Pansier leek me een vriendelijk mens.

De bundeltjes van Pansier heb ik niet meer uit de kast gehaald. Ik herinner me een regel, uit het openingsgedicht van een van de twee bundels: 'de zon halveert de straat'. Die regel is me dus bijgebleven, evenals de titels van de bundels: Rijdend landschap en Bomen om het paviljoen. Erg indrukwekkende gedichten waren het volgens mij niet.

Over Inge Lievaart verschilden Dirk Zwart en ik van mening. Ik vond het allemaal niet veel soeps en hij vond dat Lievaart ook heel aardige dingen had geschreven. Misschien had hij het over de liedteksten die Lievaart schreef. Hij zal zich toen al wel met kerkmuziek hebben beziggehouden. Ik vond hem toen te mild, weet ik nog wel, zoals hij mij te mild vond De hof van onrust van Jan Sieblink. Niet een goed boek, maar toch niet zo slecht als het was in Dirks oordeel, vond ik.

Ik lees dat Lievaart (die 95 geworden is) nog niet zo lang geleden een reeks gedichten in Liter heeft gepubliceerd. Ik heb die niet gelezen. Blijkbaar verwachtte ik niet dat het wat kon zijn. Misschien is dat onterecht. Ik ben nog even naar boven gelopen om te kijken of ik het nummer van Liter kon vinden, maar daarvoor is er toch weinig orde in sommige boekenkasten.

Misschien zou ik die gedichten alsnog moeten gaan lezen. Het zal er waarschijnlijk niet van komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten