zaterdag 8 december 2012

De beste beeldromans. Erratum



Het probleem met lijstjes is altijd dat ze niet kloppen. Je kent de man die tijdens een toespraak een heel stel mensen bedankt en een harde slover overslaat of de man die een lijstje maakt van de beste beeldromans en dan Wat wij moeten weten van Willy Linthout niet noemt. Ik had nog vooraf een lijstje gemaakt van boeken die aanmerking kwamen en daar stond het boek gewoon in. En toch sla ik het over!

Hier schreef ik over Linthout in een stukje waarin ik naar een eerder stuk verwees. Linthout heeft een doodernstig boek over zijn moeder, zijn broers en zichzelf geschreven, waarover je toch kunt glimlachen. Dat is een grote prestatie, waarvoor hij bloemen en bonbons, medailles en bekers, zoenen en schouderkloppen dient te krijgen.

Het kwaad is geschied, hij staat niet in het lijstje. Natuurlijk kan ik zeggen dat Linthout in geen enkel lijstje past en ik kan zeggen dat hij extra aandacht krijgt doordat ik nu nog een keer apart over hem schrijf, maar het neemt niet mijn schaamte weg en mijn gevoel dat ik hem onrecht heb aangedaan.

Laat ik binnenkort nog maar een boek van Linthout kopen. Daar heeft hij misschien nog wat aan. En sorry natuurlijk; het spijt me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten