donderdag 24 januari 2013

Doping

Nu Lance Armstrong een verklaring heeft afgelegd over zijn dopinggebruik, krijgen we van steeds meer wielrenners te horen wat zij toegediend kregen om beter te presteren. Het lijkt me daarom redelijk dat ook ik een verklaring afleg.

Al ruim dertien jaar lees ik hier mijn columns voor. In al die jaren heeft de voorzitter van Dante mij nimmer stiekem pillen toegestopt, de medisch verzorger van het cultureel café heeft nooit flesjes in mijn koelkast gezet en nooit hoefde ik naar Italië voor een bloedtransfusie. Zelfs mijn beste columns zijn niet geschreven met bloed met een te hoge hematocrietwaarde. Eigenlijk durf ik wel te zeggen dat ik altijd clean geweest ben.

Goed, ik heb wel eens twee koppen koffie gedronken, voordat ik opkwam en ik heb ook wel eens flink aan de koffie gezeten als ik aan het schrijven was. Ik weet niet precies hoeveel cafeïne toegestaan is, maar ik had het idee dat ik daarbij wel aan de veilige kant gebleven ben.

Bovendien ben ik door Dante nooit gedwongen om koffie in te nemen. Ik ben wel altijd ruimhartig voorzien van consumptiebonnen, maar daar had ik ook sinas of chocomel van kunnen kopen.

Dat ik nooit gebruik gemaakt heb van stimulerende middelen komt niet doordat ik zo integer ben en het was ook niet uit schijterigheid. Maar op het amateurniveau waarop ik mij beweeg, doet doping er helemaal niet toe. Bij een wielrenclubje in de vierde klasse onderbond wordt er ook niet gespoten of geslikt.

Dat is meer iets voor de grote jongens, voor wie er veel op het spel staat en in wie de sponsor grote bedragen heeft geïnvesteerd, die ook weer terugverdiend moeten worden. Dan maakt het nogal wat uit of je eerste of zevende wordt en ik snap dan ook wel dat die wielrenners er alles aan hebben gedaan om te winnen. Dat mag niet en dus moet je erover liegen.

Nu Lance Armstrong uiteindelijk eerlijk opgebiecht heeft dat hij gedrogeerd zijn zeven Tours gewonnen heeft, zijn mensen ineens boos en dat snap ik weer niet. Stiekem wisten we toch al dat alle renners in de Tour flink onder de epo, de cortisone, de haarlemmerolie en de yakult zaten? Niet Armstrong heeft ons bedrogen, maar wijzelf hebben ons bedrogen, door onszelf wijs te maken dat die wielrenners alleen op borden macaroni en op bananen die bergen op konden fietsen. Wij geloofden in illusies en we worden boos als die doorgeprikt worden.

We willen nu eenmaal graag in sprookjes geloven en zijn teleurgesteld als blijkt dat Roodkapje, Assepoester en Doornroosje in het echt helemaal niet bestaan. Daar kun je teleurgesteld over doen, maar dat is zonde. Ik weet ook best dat Sinterklaas niet bestaat, maar met veel genoegen denk ik terug aan de tijd dat ik echt geloofde dat er een bisschop met zijn paard over het dak reed, al zal ik ook toen al wel ergens diep vanbinnen geweten hebben dat een paard helemaal niet over de nok van het dak kan lopen en dat Zwarte Piet nooit door de schoorsteen past.

Laten we dus met weemoed de beelden terugkijken van de rondes die Armstrong gewonnen heeft. Laten we ons verbazen over het gemak waarmee hij tijdens een helse bergbeklimming ontsnapte uit de kopgroep. Hoe licht pedaleerde hij naar de finish, terwijl de stumpers achter hem bonkend en hobbelend zich aan hun stuur meter voor meter de berg op trokken!

We hoeven ons het sprookje niet af te laten nemen, ook niet als al duidelijk is dat het maar een sprookje is. En dat geldt niet alleen voor het sprookje van de jongen met de gele trui. De vrouw die we ’s ochtends wakker kussen is ons eigen Doornroosje en we zijn eventjes de prins. Daar wil ik graag in blijven geloven, desnoods tegen beter weten in.

Straks is het pauze en dan zal ik weer een bak koffie bestellen en misschien nog wel eentje. Van koffie word je wakker, zeggen ze. Maar hoeveel koffie je ook drinkt, altijd zul je je dromen houden.

Niet de koffie, niet de epo, niet de anabole steroïden, maar je dromen zijn de doping waarmee je in het leven bergop kunt blijven gaan. Vooral kunst kan onze dromen voeden, wat betekent dat u hier, op deze avond, druk bezig bent doping tot u te nemen. Wees gerust: het is volledig legaal.

(Column, voorgelezen in cultureel café Dante)


foto door Edwin Nieuwstraten




Geen opmerkingen:

Een reactie posten