maandag 24 oktober 2016

Die Vermessung der Welt (Knipoog 49)



In een korte vakantie in Duitsland genoot ik natuurlijk van de Nederlandse boeken die overal in de etalages liggen. De Buchmesse leeft. Ik kocht ook een krant, Die Zeit van 13 oktober 2016, met daarbij een dikke boekenbijlage. In de krant las ik het artikel 'Die Vermessung der Gefühle'.

Computers kunnen steeds meer. Er wordt nu een poging gedaan om ze emoties te laten herkennen op een gezicht. Intussen is men zo ver dat er vier emoties 'gemeten' kunnen worden: woedend, gelukkig, verdrietig, verrast. Bovendien geeft de computer een indicatie van de leeftijd van de gemetene.

We kunnen daar bepaald nog niet blind op varen. Dezelfde persoon werd, bij verschillende gezichtsuitdrukkingen niet altijd even oud geschat. Bij voornamelijk gelukkig/verrast schatte de computer haar op 26 jaar oud (met een marge van zeven jaar) en bij woedend op een leeftijd van 17 jaar (met een marge van vijf jaar).

Poster bij de film naar het boek
Behalve dat het onderwerp me interesseerde, bleef mijn oog ook haken aan de titel. Als het niet je moedertaal betreft, is het altijd lastig om te herkennen of er wel of niet geknipoogd wordt naar een boektitel, maar ik moest wel meteen denken aan Die Vermessung der Welt van Daniel Kehlmann, in het Nederlands vertaald onder de titel Het meten van de wereld.

Indertijd heb ik het gelezen en ik vond het een fascinerend boek. Het gaat over twee wetenschappers, Alexander von Humboldt en Carl Friedrich Gauss, die de wetenschap een stapje verder willen brengen. Von Humboldt doet dat door de wereld te bereizen, Gauss door achter zijn bureau te blijven zitten.

De boeken van Kehlmann worden in Nederlandse kranten besproken. Ik herinner me ook nog recensies over Ruhm (Roem) en F. Ik kan me voorstellen dat Kehlmann in Duitsland nog veel beroemder is dan in Nederland en dat iedere Duitse lezer meteen ziet dat er met 'Die Vermessung der Gefühle' geknipoogd wordt naar Die Vermessung der Welt. Zeker nadat in 2012 er ook nog eens een verfilming van het boek op de markt kwam. In ieder geval moest ik aan dat boek denken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten